Statystyki są niepokojące, ponieważ szacuje się, że aż 30% społeczeństwa boryka się z zaburzeniami snu różnego pochodzenia. Niektórzy cierpią na poważne choroby, jednak okazuje się, że każdy z nas popełnia kilka błędów, które drastycznie obniżają jakość nocnego wypoczynku. Dowiedz się, czy ty także je popełniasz i zapoznaj się z zasadami higieny snu.

Czym jest higiena snu?

Niektóre zaburzenia snu mogą powstawać w wyniku pewnych zaniedbań, które weszły w nawyk i nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że działamy na własną niekorzyść. Higiena snu to zbiór zasad oraz wytycznych stworzonych przez specjalistów z zakresu insomnii, mający na celu poprawę jakości odpoczynku.

Po zapoznaniu się z zaleceniami można złapać się za głowę, ponieważ obecny styl życia przeczy założeniom niemal w każdym calu. Wszystkiego jednak można się nauczyć, po prostu potrzeba odrobiny chęci i samozaparcia. Dyscyplina jest kluczowa do tego, aby się wyspać.

Zasad jest tak dużo, że trudno wdrożyć w życie cały zestaw, przynajmniej na początku. Należy zaczynać małymi krokami, kolejno wprowadzając niewielkie zmiany, tak aby powoli przyzwyczajać organizm do nowego trybu.

Po co stosować się do zasad higieny snu?

Możesz się zastanawiać, po co w ogóle cokolwiek zmieniać, skoro nie jest to łatwe, ani dostosowane do nowoczesnego stylu życia. Być może nawet się wysypiasz i absolutnie nie czujesz potrzeby wprowadzania czegoś nowego. Jest to zrozumiałe, jednak wdrożenie zasad higieny snu ma dobry wpływ na zdrowie nie tylko fizycznie, ale i psychiczne.

Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę z tego, że w trakcie snu odpoczywa całe ciało, ale najważniejszy jest w tym wszystkim mózg. Możliwe, że czujesz się wyspana, ale któraś część centralnego układu nerwowego wcale nie wypoczęła należycie.

Przykładem jest przewlekły stres, towarzyszący również w nocy. Przejawia się on w formie koszmarów. Te z kolei podnoszą ciśnienie, serce bije mocno i szybko, a ty być może krzyczysz lub ruszasz się przez sen! Rano nic nie pamiętasz i nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że mogłabyś się czuć jeszcze lepiej, a ból głowy wcale nie wziął się z powietrza.

Zalety stosowania higieny snu:

  • dłuższe zachowanie zdrowia,
  • wzmocnienie układu odpornościowego,
  • poprawa wyglądu,
  • lepszy nastrój,
  • wyższa odporność na stres.

Wytyczne higieny snu

Pierwszą i jednocześnie najważniejszą zasadą higieny snu jest prowadzenie regularnego trybu życia. Oznacza to, że powinnaś ustalić stały rytm kładzenia się do łóżka i porannego wstawania. Bez względu na dzień tygodnia i godzinę rozpoczęcia pracy, codziennie należy wstawać o tej samej porze.

Aby maksymalnie odpocząć w ciągu nocy, należy dobrze przewietrzyć sypialnię i zainwestować w przewiewną pościel oraz piżamę. Poszewki ze sztucznych materiałów niespecjalnie się sprawdzają, ponieważ skóra nie oddycha. To samo tyczy się odzieży, w której śpisz – zdecyduj się na luźne, bawełniane ubranie.

Pamiętaj, że lepiej śpimy z pustym żołądkiem, dlatego ostatni posiłek zjedz trzy godziny przed snem i raczej spożyj coś lekkiego. Kofeiny nie powinno się przyjmować przynajmniej osiem godzin przed pójściem do łóżka! Podobnie jest z nikotyną oraz alkoholem – silnie zaburzają sen.

Nie siedź w łóżku. Badania pokazują, że organizm przyzwyczaja się do pewnych sytuacji, a w szczególności relaksujących. Czytanie w pieleszach, drzemki lub korzystanie z laptopa sprawiają, że sypialnia staje się po prostu pokojem rozrywkowym i ciało wcale nie będzie chciało zasnąć, domagając się czegoś ciekawszego.

W ogóle należy się wystrzegać jak ognia spania w ciągu dnia. Jest to trudne głównie w okresie jesienno-zimowym, kiedy za oknem szaleje ciemność. Dbaj o dobre oświetlenie w pomieszczeniach, w których spędzasz czas. Jednocześnie unikaj go przed samym zaśnięciem. Najgorsze dla oczu jest światło niebieskie, wykazujące działanie pobudzające. Ten typ oświetlenia emitują telefony, tablety oraz komputery.

Zasady higieny snu:

  • nie spędzaj czasu w łóżku,
  • ustal regularny tryb życia,
  • kładź się z pustym żołądkiem,
  • unikaj światła niebieskiego przed snem,
  • nie pij kawy ani napojów energetycznych 6-8 godzin przed snem,
  • zrezygnuj z drzemek w ciągu dnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here